Speed is the limit


Mia de Kat op full speed in de 上海磁浮示范运营线 of Shanghai Maglev Train. Technisch gezien is het geen trein,  omdat hij niet op wielen rijdt maar zweeft op een magnetisch veld.

Terwijl Mia, alias Speedy Gonzales, tegen 300 kilometer per uur Shangai verovert in de snelste trein ter wereld, loopt een bewogen jaar op zijn eind.
Een jaar dat voorbij vloog met veel nieuwe en grote uitdagingen in het vooruitzicht.

Sommigen onder ons wachten angstig, het roer van hun overlevingsschip vastklampend, het einde van de wereld af. Vrijdag 21 december is het zover, de wereld zal vergaan.
In dit huis heerst vandaag enkel examenangst. Elk uur van de nacht fladderden belangrijke begrippen en definities door mijn hoofd. "Straks mogen jullie eruit", sprak ik ze toe, "in de juiste volgorde, en liefst bij de juiste vragen".

Daarna pik ik een heerlijke, jaarlijks terugkerende traditie op: mijn ouderwetse drang naar het bezoeken van de kerstboom van familie en vrienden. Eigenlijk een uit de hand gelopen hobby, waar inspiratie en spitsvondigheid het haalt van traditie en sneeuw.

Voor het eerst in bijna 17 jaar heb ik mezelf het recht toegeëigend de kerstboom zélf te versieren. Geen kakafonie van zilveren, gouden en gekleurde ballen. Geen verlichte, beslingerde aap. Het is een sober mannetje geworden dit jaar, geïnspireerd op een schilderij van Renée Magritte: Sheherazade. Volgens de museumgids drukte Magritte hiermee het verlangen uit om het leven te herwaarderen.

In een poging om in dezelfde spirit de kerstboom aan te kleden, plakte ik ronde, bruin vilten klevers op zes crèmekleurige ballen. Drie paar ogen (voor elk van ons één paar). Vanaf het kleine bureautje kijkt hij toe, met een knipoog bevestigend dat we goed bezig zijn. Laat 2013 maar komen!